Manastir Tumane nalazi se na samo devet kilometara od popularne Golubačke tvrđave, na levoj obali Tumanske reke, što samoj svetinji daje posebnu lepotu.
Manastir Tumane podjednako je važan i u duhovnom i kulturno-istorijskom smislu.
Veliki broj vernika svake godine poseti ovaj poznati srpski manastir, toga su svesna sveštena lica koja brinu o manastiru te su čitav kompleks prilagodili velikom broju turista.
Na samom ulazu u kompleks uređen je veliki parking kako za autobuse tako i za automobile sa česmom koja je na raspolaganju putnicima, uverio se novinar redakcije Vidi Srbiju.
Mini ZOO koji je uređen preko puta samog manastira namenjen je mališanima koji vrlo rado prilaze ogradi i dovikuju životinje koje se tu bezbrižno baškare. Pored lame, noja i domaće živine jedna od glavnih atrakcija je tvor. Iako ovaj deo kompeksa ne može da se opiše kao mesto za divnim mirisima, deca koja dolaze sa porodicama u obilazak Manastira Tumane ipak ovde provode najviše vremena.
Puno toga se gradi na ovom lokalitetu a najinteresantnije je posluženje u obližnjoj gostionici. Kada posle naručenog osveženja ili kafe, hoćete da platite poručeno, konobar vam kaže da ne postoji cenovnik i da planite koliko hoćete.
U ovom kompleksu se još uvek puno toga gradi, a čitav utisak nakon posete je vrlo prijatan jer boravite na mestu koje je vrlo pažljivo i brižno očuvano, čisto i sređeno.
Naša preporuka je da obavezno posetite ovaj manastir.
Kao retko koja svetinja, ovaj braničevski manastir ostavlja divan utisak svakome ko se u njemu nađe, pleneći svojom lepotom i okruženjem u kome se nalazi, nadasve budući svedok vere i truda jednoga naroda, kao i svetionik za buduće Božije Carstvo.
U njemu se na čudesan način prožimaju paradoksalne činjenice vere, iz budućnosti satkana istorijom izvire sadašnjost, u centru svega imajući čoveka i njegov odnos sa Tvorcem.
Manastir kroz vekove, piše na sajtu manastirtumane.org.
Kroz čitav srednji vek i tursko ropstvo manastir je nosio breme stradanja naroda, pljačkan, rušen i paljen, ali je kao i narod uvek obnavljan jer je njegov duhovni značaj u tom razdoblju bio nesagledivo veliki. Sa jedne strane podsećao je stradalne na slavnu prošlost naroda, Crkve i države, a sa druge, važnije i jače, opredeljivao je narod za obećano Carstvo Božije i svedočio blagovernim hrišćanima o njemu, bivajući tako nerazrušiv bastion vere.
Manastir se u turskim popisima prvi put pominje 1572–1573. godine, a potom u vreme sultana Murata III (XVI vek) u kontekstu dažbina koje je imao prema turskom sultanu, uz šta se navodi i da su tada u manastiru živela dva monaha.
U Tumanu su se pred Prvu veliku seobu Srba (1690. Godina) u želju da podunavske Srbe podignu na ustanak protiv Turaka, sastali patrijarh Arsenije III Čarnojević i grof Đorđe Branković.
Egzarh Maksim (Ratković), izaslanik Mitropolita beogradskog, posetio je u prvoj polovini XVIII veka braničevske manastire, po nalogu svojih crkvenih vlasti, kako bi opisao i tačno video okolnosti i uslove u kojima se nalaze, kao i brojno stanje monaštva i njihov život. U svom izveštaju dotakao se i manastira Tumana, za čiju crkvu je naveo da je bila pokrivena crepom, što je za ondašnje uslove bila retkost. Crkva koju je video Egzarh Maksim jeste prvobitna manastirska crkva i ona je postojala sve do posle Kočine krajine kada su je iz osvete Turci spalili.
Čim su se ukazale mogućnosti narod je spaljeni manastir obnovio velikim zalaganjem oberkneza Pavla Bogdanovića u doba kneza Miloša, kada su obnovljeni i okolni manastiri Nimnik, Rukumija i Zaova.
Obilazeći po nalogu kneza Miloša Srbiju, krajeve, mesta, manastire i znamenitosti, Joakim Vujić beleži da je tumanska obnovljena crkva mala razmerom, uređena po hrišćanskom bogoslužbenom poretku i da je delom živopisana.
Crkva iz Miloševog vremena postojala je u manastiru sve do 1910. godine, kada je minirana i zbog velikih naprsnuća po naredbi vlasti do temelja srušena. Tokom narednih četrnaest godina manastir Tuman bio je bez crkve jer su obnovu porušene sprečavale mnoge okolnosti, a među njima posebno svetski rat, koji se tih godina vodio i u kome je Srbija aktivno učestvovala. Sadašnja crkva podignuta je i osvećena 1924. godine
IME I NASTANAK MANASTIRA
O nastanku i imenu manastira Tumana nema sigurnih svedočanstava, sva se ona javljaju dosta kasno (XIX vek) i čine u osnovi zapisano i od zaborava otrgnuto usmeno predanje.
Ako se oslonimo na narodno sećanje koje je do dana današnjeg živo u široj okolini manastira, Tuman je nastao kao zadužbina kosovskog junaka Miloša Obilića, za koga se smatra da je živeo i vladao delom današnjeg Braničeva.
Pred Kosovski boj manastir još nije bio dovršen pa je Sveti knez Lazar pozvao svoga vlastelina da prekine zidanje svetinje rečima „Tu mani“ od čega je izvedeno ime manastira.
Nešto šire od ovoga nam govori predanje da je Miloš Obilić lovio po gustim šumama u okolini manastira, te da je u lovu nehotice ranio pustinjaka Svetog Zosima. Noseći podvižnika ka svom dvoru radi pokušaja da mu spase život i izvida ranu, na mestu gde je sada manastir svetac je molio da ga spuste i uzviknuo Milošu: „Tu mani i pusti me da umrem“ – što je kao i u prethodnoj varijanti predanja poslužilo kao osnova za ime manastira.
U monografiji manastira Vitovnice protojerej dr Radomir Milošević navodi mogućnost da se manastir Tuman može dovesti u vezu sa Jermenima trgovcima, s obzirom na to da manastir istog imena do danas postoji u njihovoj zemlji.
Ono što je neosporno jeste da je nastanak manastira Tumana u neraskidivoj vezi sa Prepodobnim Zosimom Sinaitom, te da je na mestu njegovog podviga ili oko njegovog groba neposredno po upokojenju formirana sveta obitelj. Na tu mogućnost ukazuje Božidar Kovačević u radu „Venci knezu Lazaru i Ravanici“, koji navodi mogućnost da je ime manastira Tumana izvedeno iz grčke reči „timvos“ (lat. tumulus), što označava grob, odnosno grobnu humku.
Kako god bilo, ime manastira nadživelo je vekove i ostalo očuvano do danas kao i spomen Svetog podvižnika Zosima, kome već vekovima hitaju nevoljnici sa mnogih strana tražeći leka i duhovne utehe.
Sem spomena Prepodobnog Zosima Sinaita nije poznato kako se monaški život u manastiru Tumanu odvijao tokom srednjeg veka. Prvi podatak vezan za to je pomen dvojice žitelja u turskom popisu iz XVI veka. Nakon toga, tek 1735. godine pominje se tumanski namesnik Isaija kao predstavnik monaštva, prisutan na crkveno-narodnom saboru u Karlovcima. Iz ova dva istorijska pomena može se naslutiti da je manastir Tuman tokom turske vladavine bio mali manastir nastanjen sa jednim ili nekoliko monaha, iako napadan i rušen, verovatno uvek živ i pojući.
Kroz čitav XIX vek manastir je bio aktivan, što se nastavilo i u XX veku, čak i u vreme kada je ostao bez crkve.
Novo ruho manastir dobija dolaskom rusko-srpskog bratstva iz manastira Miljkova 1936. godine. Tada se aktivno obnavlja pre svega u duhovno-bogoslužbenom smislu, a uz to jača i ekonomski, te se podiže novi veliki konak i prateći objekti neophodni za neometan život i rad monaškog bratstva. Ruski monasi donose sa sobom čudotvornu ikonu Kurske Majke Božije, koja je do danas velika i poštovana svetinja manastira Tumana.
manastir-tumane-zosim
U tom periodu obretene su i mošti Prepodobnog Zosima (1936. godine) što je umnogome osvežilo i proširilo u narodu uvek živ spomen svetitelja. Napredak manastira u ovom periodu bio je vidan i trajao je sve do početka Drugog svetskog rata, kada veliki deo bratstva, posebno Rusa, zbog smutnji i nesigurnosti odlazi u bezbednije krajeve. Manastir je u teškom stanju i sa malobrojnim žiteljima sačekao oslobođenje. Nove vlasti i običaji nisu bili naklonjeni crkvi, te je posleratne dane tumansko bratstvo sa mukom nosilo. Međutim, i u tom periodu manastir aktivno živi i dela, obnavljaju se konaci i ekonomske zgrade, kao i drevna isposnica Prepodobnog Zosima.
Kako je stanje sa žiteljima u većini braničevskih manastira bilo uglavnom oskudno, mnogi od njih su povereni monahinjama na staranje. Tako je na predlog Episkopa braničevskog Hrizostoma manastir Tuman 1966. godine preimenovan u ženski opštežiteljni manastir.
Svoj najveći procvat manastir doživljava na kraju XX veka pri upravi mudre i preduzimljive igumanije Matrone, za čije vreme je čitava obitelj u svakom smislu napredovala, a velika pažnja usmerena je na obnovu unutrašnjosti crkve, koja je u potpunosti preuređena i potpuno živopisana. Odlukom Episkopa požarevačko-braničevskog G. dr Ignatija 2014. godine Tumanu je vraćen istorijski status muškog opštežiteljnog manastira. Danas je Tuman najbrojniji muški manastir u eparhiji braničevskoj.
U manastiru se tokom godine održava više slava i sabora i to su:
II nedelja Vaskršnjeg posta,
Cveti, nedelja pred Vaskrs
Sabor svetog arhanđela Gavrila (manastirska slava), 26. jul
Prepodobni Zosim i Jakov Tumanski, 21. avgust
Nedelja po Velikoj Gospojini, bogomoljačka slava
Obretenje moštiju Prepodobnog Jakova Tumanskog, 21. oktobar