Vlasnici benzinskih pumpi u Srbiji rekli su da sve teže posluju zbog gubitka dela marže kada cene goriva padaju, a još više zbog nemogućnosti da, poput Naftne industrije Srbije (NIS), prodaju dizel po povlašćenoj ceni od 179 dinara za litar.
Privrednik Nebojša Atanacković rekao je za Betu da se marže benzinskih stanica smanjuju sa svakim padom cena goriva, a posebno kada smanjenja dođu u kontinuitetu od tri puta kao što se dogodilo u poslednje tri nedelje.
Cena dizela je u tom periodu sa 214 dinara pala na 204 dinara za litar, a benzina sa 192 na 180 dinara. Cena dizela za poljoprivrednike je povlašćena i ograničena na 179 dinara i prodaje ga jedino NIS.
“Kada nabave gorivo po jednoj ceni, a sledeće nedelje cena padne, pumpe su dužne da gorivo prodaju po nižoj ceni od one po kojoj su nabavile gorivo. Kada se sniženja naređaju nekoliko nedelja za redom, gubitak postaje ozbiljan”, rekao je Atanacković.
Objasnio je da je nemoguće da pumpe planiraju zalihe od nedelje do nedelje, jer je teško precizkno proceniti koliki će imati promet, a i zbog toga što bi deo zarade otišao na troškove transporta, jer im se ne isplati da svake nedelje angažuju cisternu koja ne bi dovozila maksimalnu količinu.
Vlasnica Avia pumpi Jelena Radun rekla je da pumpe moraju imati zalihe i da im pad cena smanjuje maržu, ali je još veći problem to što su vlasnici pumpi izgubili deo potrošača, odlukom Vlade Srbije da cenu dizela za poljoprivrednike ograniči na 179 dinara, bez obzira što je cena za ostale potrošače viša, kao i da ga po toj ceni jedino prodaje NIS.
“Privatne pumpe su u neravnopravnom položaju jer su izgubile deo potrošača zbog cene dizela od 179 dinara po litru koju može da prodaje samo NIS”, rekla je Radun.
Dodala je da privatne pumpe nisu izgubile samo poljoprivrednike, već mnogo više klijenata, a to je vidljivo po gradskim pumpama koje prodaju taj dizel, jer se kartice zloupotrebljavaju.
Vlasnik sistema pumpi “Mihajlović”, kojih je bilo 50 u centralnoj i istočnoj Srbiji, Dejan Mihajlović rekao je da je od kada su cene goriva ograničene zatvorio 15 pumpi, a ako se ne promeni način prodaje goriva od nove godine će, posle 33 godine rada, zatvoriti još 20 pumpi.
“Moje pumpe su uglavnom orijentisane ka selima, a promet je na pojedinim pumpama pao i za 50 odsto, ili u proseku za 30 odsto, jer nismo u mogućnosti kao NIS da dizel kupujemo po višoj ceni, a prodajemo po nižoj, pa smo izgubili sve kupce koji koriste taj jeftiniji dizel”, rekao je Mihajlović.
Naveo je da od oko 1.300 pumpi u Srbiji, NIS poseduje 300, još toliko imaju druge kompanije, MOL, Lukoil i OMV, “Knez” ima 100, dok vlasnika koji imaju po nekoliko pumpi ima oko 300 i da su oni postali “nevidljivi” za državu.
“Vlast gleda interes velikih, a mi mali nismo u mogućnosti da skrenemo pažnju na sebe, kao na primer poljoprivrednici”, rekao je Mihajlović.