Knjiga “Jevanđelje na filmu” autora Vladimira Marjanovića, u izdanju Niškog kulturnog centra (NKC), sadrži analizu filmova o životu Isusa Hrista koji spadaju među najrelevantnija ostvarenja svetske kinematografije u toj oblasti. Predstavljena je u Jugoslovenskoj kinoteci, u čijem se muzeju od 19. do 21. aprila prikazuje ciklus “Isus na filmu”.
Marjanović je u kjnizi analizirao filmove “Car careva” (1927) Sesila B. De Mila, “Ben Hur” (1959) Vilijama Vajlera, “Car careva” (1961) Nikolasa Reja, “Jevanđelje po Mateju” (1964) Pjera Paola Pazolinija, “Najveća priča ikada ispričana” (1965) Džordža Stivensa, “Isus iz Nazareta” (1977) Franka Zefirelija, “Poslednje Hristovo iskušenja” (1988) Martina Skorsezea i “Stradanje Hristovo” (2004) Mela Gibsona.
Po njegovim rečima tema njegove knjige “uvek je aktuelna”, pogotovo sada u doba korone, kada su se ljudi “okretali nekim drugim stvarima, onima koje imaju upit u viši smisao, transcedentnim stvarima koje se dešavaju u našim životima”.
Filmovi o životu Isusa Hrista bili su predmet Marjanovićeve magistarske teze, odbranjene na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu i prvi put objavljene u nekoj vrsti samizdata (Knjiga komerc, 2008). Imajući u vidu kvalitet sadržaja i značaj teme, NKC se odlučio za novo, korigovano izdanje 2021. godine,rekao je urednik filmskog progama NKCDejan Dabić.
Prema njegovim rečima, u svetu su česte knjige koje se bave odnosom hrišćanstva i filmske umetnosti, dok se u domaćoj pisanoj reči o filmu – u Srbiji, ali i u regionu, to svodi na pojedinačne eseje, osvrte ili temate u časopisima. Marjanovićeva knjiga stoga “nadilazi karakter obične filmske studije, jer u našim uslovima predstavlja temelj za nadgradnju novih istraživanja u ovoj oblasti i kao takva je dragocena svima koje ova tema interesuje“, istakao je Dabić.
Direktor NKC-a Srđan Savić naveo je da u svetu postoji obimna literatura koja tretira te teme, bilo da je reč o studijama u kojima preteže odnos prema veri ili prema filmskoj estetici. Napominjući da je žanr najširi i najneodređeniji pojam i u teoriji književnosti i u teoriji filma, Savić je istakao da “filmovi o Hristu zaista mogu da čine jednu celinu, jer imaju sva obeležja žanra”.
“U tematskom i ikonografskom smislu su podudarni, pravljeni na istim osnovama. Oni su srodni, a razlikuju se međusobno stilski, dramaturški u nekim aspektima i u načinu na koji je postavljen lik Isusa Hrista, odnosno koliko je on centralna ličnost u filmu u direktnom smislu i u prenesenom značenju”, izjavio je Savić.
Ciklus “Isus na filmu” u Muzeju Jugoslovenske kinoteke obuhvata domaća ostvarenja, među kojima su filmovi “Sa verom u Boga” (1932) Mihajla Al. Popovića, “Majstor i Margarita“ (1972) Aleksandra Saše Petrovića i “Vreme čuda” (1989) Gorana Paskaljevića, a završava se 21. aprila.