U okviru niškog XIV Sajma automobila održana je Prva E-LCV konferencija u Srbiji u organizaciji kompanije „Vozim na struju“, koja se već pet godina aktivno bavi promocijom elektromobilnosti. Oni su počeli od projekta „Pokreni zelenu turu“ na Zlatiboru koji je jedinstven u regionu a danas organizuju edukativne skupove, konferencije i međunarodne simpozijume koji okupljaju eminentne stručnjake iz regiona i sveta.
Upravo održana konferencija, najava je za veliki, jubilarni, međunarodni simpozijum o elektromobilnosti koji će se u 15. i 16. novembra održati u Beogradu u Hotelu „Crowne Plaza“. Niš je ovoga puta dobio priliku da od stručnjaka involviranih u pitanja elektromobilnosti čuje gde je Srbija na putu elektrifikacije voznog parka.
Direktor poslovne jedinice Niš JP “Pošta Srbije“, Dragan Đorđević predstavio je projekat, kroz koji je ovo javno preduzeće napravilo ozbiljne korake na putu elektrifikacije voznog parka. Imali smo prilike da čujemo planove koji podrazumevaju potpunu elektrifikaciju ali i način na koji će JP “Pošta Srbije“ snabdevati svoja vozila potrebnom električnom energijom, što otvara novu temu i poglavlje zelene agende kada je u pitanju Srbija, a tu je i tema čistih izvora energije kroz solarne panele.
Međunarodni karakter celom događaju dao je Primož Lemež, predsednik i osnivač slovenačkog udruženja „E-mobility“, koji je učesnicima konferencije preneo iskustva iz Evrope. Sa skoro 15 godina iskustva u elektromobilnosti izneo je niz zanimljivih podataka, između ostalog i taj da brojke govore da se električni automobili čak 13 puta manje pale nego automobili sa unutrašnjim sagorevanjem što je organizatorka skupa, Zorana Đorić, iskoristila za pitanje postavljeno visokonaponskom ekspertu i tehničkom treneru Auto Čačka, Škoda Srbija da temu usmere i ka najčešćoj predrasudi o ovim vozilima.
Hoćemo li se zapaliti vozeći elektromobil?
Na ovo pitanje, dobili smo, vrlo neočekivano, jasan i jednostavan odgovor. Ne samo da nećemo, već nam je sada daleko jasnije kako izgleda održavanje električnih motora, kako izgleda i ako vam prenesemo podatak da ovaj motor sadrži drastično manje komponenti od standardnog.
Tema skupa je bila da li smo spremni za elektrifikaciju voznog parka, a na tu temu govorio je Saša Sovilj, menadžer tehničkih operacija kompanije Nelt, koja broji više od 1000 vozila u floti. Sa više od deceniju i po iskustva u sferi flotnog menadžmenta, dobili smo uvid u to koji izazovi su pred kompanijama u tranziciji na elektromobilnost, da li se oslanjaju na javnu infrastrukturu i koliki značaj ona predstavlja u odluci i planiranju. Neizostavni deo panel diskusije bilo je i pitanje o smanjenju karbonskog otiska te da li je moguće ispuniti zahteve krajnjih korisnika i uslova koje nam nameće Evropska unija, ali i o kakvim procentima je reč.
Milan Lončar, vodeći inženjer za ispitivanje vozila AMSS-CMV izneo je podatke koji se tiču programa koje je ova ustanova sprovela, a povezana su sa inovacijama na polju elektromobilnosti i njenog involviranja na naše tržište, te smo otkrili i da su pre čak dve godine prepravili prvo dizel vozilo na elektro-pogon.
Na veliko iznenađenje svih prisutnih, zaključak konferencije je da je Srbija spremna za elektrifikaciju voznog parka dostavnih vozila, ali zabrinjava podatak da je ponuda komercijalnih lakih dostavnih vozila slaba ne samo kod nas već i u celoj Evropi. Razlog zašto je važno da ovaj segment shvatimo kao vrlo važan i damo mu veliku podršku jeste podatak da čak 30% ukupnog zagađenja u gradskoj zoni dolazi od vozila koja su najfrekventnija, a to su upravo ona vozila koja svakodnevno viđamo u dostavi.