Naše elementarno obrazovanje ne priprema nas za rad sa novim generacijama, tvrdi Marija Mitić profesor flaute i muziko-terapuet u srednjoj Muzičkoj školi u Nišu. Da bi bila uspešna kao muziko-terapeut Marija je u Zagrebu završila dvogodišnju specijalizaciju po metodi Karla Orfa (Orff Schule).
Marija Mitić je znanje koje je stekla na specijalizaciji u Zagrebu prvo počela da primenjuje u niškim privatnim vrtićima kroz muzičke radionice.
“Tek mi je tada postalo jasno koliko unutar grupe vršnjaka ima dece sa spektra (autizma) koja su prepoznata, ili čak nisu. Zapravo su ta deca došla meni, ne ja njima. Shvatila sam koliko je muziko- terapija važna i koliko je to zanimanje 21. veka za sve one koji imaju bilo kakav muzički impuls u sebi, a bave se i terapijom”, ističe Marija Mitić za Srbija vesti.
Karl Orf (Carl Orff), nemački kompozitor, najpoznatiji je po scenskoj operi “Karmina burana”, a manje je poznat njegov rad na polju muzičke pedagogije. Osnovu Orfove metode u radu sa decom čini pokret, prirodni zvuk, improvizacija, prirodni materijal, a polazi od deteta kao individue, “pedagogija odozdo”, kaže Mitić.
“Savremeno društvo zahteva holistički metod rada u obrazovanju, posebno sa decom koja imaju neke teškoće u razvoju. To znači da se kreiraju programi u zavisnosti od potreba svakog deteta. Koliko god moramo da radimo u grupi, moramo i da poštujemo individualnost, potrebe, ritam svakog pojedinačnog deteta. To je ono što nove generacija traže od nas”, objašnjava.
Disanje, dah, svesna pažnja
“Ima dece koja nemaju strpljenja da svesno, kroz svoje telo “provuku” osnovne informacije, do te mere smo se ubrzali, a potrebno je vraćanje. To je specifičnost u mom radu koju deca prepoznaju i koja im prija. Kada se u radu sa decom sa teškoćama u razvoju bavim disanjem, mogu na potpuno novi način da oblikujem komunikaciju. Odnosi se i na decu koja su sklona samopovređivanju, kroz disanje se balansira taj poremećaj, ili se situacija ne ponovi, ili se smiri, ili svede na najmanju moguću meru”, kaže muziko-terapeut i profesorka flaute.
Ono što se najčešće sreće kod dece koja žive u 21. veku je poremećaj pažnje, koji se manifestuje kroz slabije pamćenje, motoriku i koncentraciju. Zato savremena psihologija sve više govori o majndfulnesu (mindfulness) – važnosti svesne pažnje.
“Detetu koje je neprekidno na telefonu, prezasićeno raznim stimulansima, a okruženo roditeljima koji su u konstantnom stresu, u toj lepezi vidimo usamljeno dete koje je primorano da odgovara na rezultate po svaku cenu. Naš je zadatak da takvo dete kroz tehnike disanja vratimo dahu, svesnosti pokreta prilikom svake aktivnosti koju ima, da tako osvesti neke životne trenutke. Ako pere ruke da bude svesno je li ta voda topla ili hladna, da li izaziva prijatnost ili ne. “Usporenje” je veoma važno obizirom na to da se u životu sve više stvari radi mehanički”. ističe Marija.
“Ne bavimo se time šta će biti za 5 ili 10 godina, mi pružamo stimulans, da se dete dobro oseća i da je u prijatnom okruženju.To je i za njega, a mislim i za roditelje najbolje što škola može da pruži”, ističe.
Za prevenciju vršnjačkog nasilja metoda muziko-terapije Marije Mitić je 2020. godine dobila podršku Ministarstva prosvete Republije Srbije, a Niš je bio prvi grad koji je početkom 2020. godine sproveo program u OŠ “Njegoš”. Učenici su kroz pet časova uspeli da prođu ovu obuku, nakon koje su učitelji primetili da je empatija među decom podignuta na viši nivo, a da je njihova povezanost vidljivija.
“Radila sam u jednom odeljenju uz prisustvo učitelja da bi kasnije sa učenicima i sam mogao da ponavlja terapiju, a grupe vršnjaka su takođe morale da prođu kroz isto iskustvo. Prošli su vežbe kretaivne masaže i naučili da moraju da pitaju da li nekog smeju da dodirnu, da znaju da je u trenucima povećanog stresa poželjno primeniti disanje koje su naučili. Oni nauče da kad jedan učenik odgovora na času, drugi se umire i time su podrška svom drugu”, objašnjava.
Opština Vranje je u toku prošle godine podržala isti program, gde su, po Orfovoj metodi, edukovani prosvetni radnici.
Marija Mitić je bila muziko-terapeut i u Roditeljskoj kući NURDOR-a, gde je radila sa decom obolelom od karcinoma. I njima je ovaj rad pomogao da se lakše izbore sa teškom bolešću. Nažalost, pandemija izazvana virusom korona je sve zaustavila pre dve godine.
“Orfova metoda je sjajna, jer ne insistira na rezultatu, bitan je put koji zajedno prolazimo. Naravno, ni rezultati ne izostaju”, zaključila je Mitić.
Inače, u Srbiji postoji Udruženje muziko-terapeuta, ali je princip rada drugačiji, zbog toga je bitno da se kaže koja je škola u pitanju, jer se metode razlikuju od škole do škole.