Inicijativa za obnovu sinagoge u Apatinu predstavljena je u Jevrejskom kulturnom centru u Beogradu a inicijatori projekta pretpostavljaju da će samo za otkup objekta i građevinsku rekonstrukciji biti potreban iznos od oko 200.000 evra.
Kako su naveli organizatori skupa na kojem je predstavljena inicijativa, apatinska sinagoga je jedna od svega četiri preostale u Vojvodini i jedina koja još nije rekonstruisana.
Predstavljajući inicijativu za obnovu sinagoge, predsednica opštine Apatin Dubravka Korać istakla je da je lokalna samouprava posvećena očuvanju multikulturalnog nasleđa Apatina.
“Veoma važan aspekt tog nasleđa je rekonstrukcija sinagoge i naša je želja da joj udahnemo novi život kao mestu kulture i istorijskog sećanja”, rekla je ona.
Ona je navela da će sredstva za otkup i rekonstrukciju biti prikupljena donacijama, a da će se u taj proces aktivno uključiti i opština Apatin.
Dubravka Korać je dodala da se u Apatinu nalazi i izuzetno vredan ‘stenvej’ klavir iz 1912. godine, koji je nekada bio u vlasništvu kompozitora Pala Abrahama, te da je ideja da se taj instrument takođe restaurira i smesti u prostor sinagoge.
Klara Sentđerđi iz odeljenja za kulturu ambasade Mađarske u Beogradu navela je da se radi o “malom, ali istorijski i arhitektonski izuzetno značajnom objektu iz 19. veka” i da će njena zemlja ispitati mogućnost da podrži projekat.
Na skupu je obeležena i 130. godišnjica rođenja kompozitora Pala Abrahama. Taj rođeni Apatinac proslavio se 1920-ih i 1930-ih kao stvaralac filmske i operetske muzike, a za kratko vreme postao je jedan od najpopularnijih evropskih kompozitora svog vremena, da bi pred narastajućim nacizmom kasnih 30-tih izbegao u SAD.
Prisutne je, uključenjem iz Španije, pozdravio i poznati pijanista Ištvan Sekelj, inače potomak Pala Abrahama, koji je takođe podržao inicijativu za obnovu sinagoge.
Događaj je završen izvođenjem najpoznatijih arija iz opereta Pala Abrahama i otvaranjem izložbe o jevrejskom nasleđu Apatina, koja se narednih dana može pogledati u galeriji Jevrejskog kulturnog centra.