Predstavnici Vlade Srbije, Grada Beograda i kineske kompanije “Pauer Čajna” (PowerChina) potpisali su danas ugovor o izgradnji prve faze Linije 1 beogradskog metroa, Lot 2, u vrenosti od 720 miliona evra.
Sporazum za Lot 2, prve faze Linije 1 beogradskog metroa obuhvata izradu projekta i izvođenje radova, uključujući i pripremne aktivnosti i nabavku TBM mašina koja služi za probijanje tunela.
Planirano je da pripremni i izvođački radovi traju 45 meseci, plus dve godine.
Dokument su u Vladi Srbije potpisali ministar za javna ulaganja Darko Glišić, koji vrši ovlašćenja ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, v.d. zamenika načelnika Gradske uprave grada Beograda – sekretar Sekretarijata za javni prevoz Radovan Kremić i direktor JKP “Beogradski metro i voz” Andreja Mladenović sa predstavnikom kineske kompanije “Pauer Čajna” Han Džipingom.
Kako je istaknuto, novim sporazumom omogućeno je izdvajanje posebnog Lot-a 2, koji će biti finansiran iz budžeta Srbije i koji odmah stupa na snagu, što će doprineti bržoj realizaciji izgradnje prve faze Linije 1 beogradskog metroa.
Ministar za javna ulaganja Darko Glišić, koji vrši ovlašćenja ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kazao je da je potpisivanje sporazuma još jedan dokaz posvećenosti da izgradnja prve faze Linije 1 metroa bude realizovana u najkraćem roku.
“Verujemo da će ovaj projekat imati dugoročne koristi ne samo za Beograd, već i za Srbiju. Lot 2 prve faze Linije 1 osigurava brzu i efikasnu vezu između udaljenih delova grada, pa će korisnici metroa od Železnika do Mirijeva stizati za nešto više od 30 minuta, što je u sadašnjim uslovima prolaska kroz grad nemoguće i nezamislivo”, rekao je Glišić.
Podsetio je da je planirana izgradnja tri linije metroa u Beogradu koji će prolaziti kroz devet gradskih opština – Čukarica, Savski Venac, Stari Grad, Palilula, Zvezdara, Novi Beograd, Zemun, Vračar i Voždovac.
“Linija 1 od Železnika do Mirijeva podrazumeva 21 stanicu, a vožnja će trajati 32 minuta, dok će na Liniji 2, od Mirijeva do Bežanija sa 24 stanice, putovanje ukupno trajati 39 minita, da bi na Liniji 3, od Bežanije do Banjice, sa 22 stanice, bilo potrebno 38 minula”, precizirao je Glišić.
Direktor JKP “Beogradski metro i voz” Andreja Mladenović naglasio je da je danas učinjen “još jedan veliki korak ka realizaciji izgradnje metroa”.
On je objasnio da je gradnja Linija 1, od Železnika do Mirijeva, koja ima dužinu od 21 kilometar sa 21 stanicom, podeljena na dva dela, i to od Železnika do Pančevačkog mosta, u dužini od 16 kilometara, sa 16 stanica, dok je drugi deo od Pančevačkog mosta do Mirijeva, dužine pet kilometara sa pet stanica.
Mladenović je navo da je za Linije 1, faza 1, zaključen treći ugovor po redu.
“Prvi ugovor je bio ugovor za izgradnju Depoa, koji je bio potpisan septembra prošle godine, u septembru ove godine je potpisan ugovor za Lot 1 i danas je potpisan ugovor za Lot 2. Očekuje nas potpisivanje ugovora za Lot 3, čime će se kompletirati faza 1, Linije 1, u dužini od 16 kilomatara. Potpisivaje ovog ugovora očekujemo do kraja januara naredne godine”, kazao je direktor JKP “Beogradski metro i voz”.
Naveo je da je potrebno da se taj ugovor potpiše istovremeno sa ugovorom sa kompanijom Alstom, sa kojom treba da se ugovori izgradnja sistema metroa i isporuka vozova.
“Sa kompanijom Alstom će biti potpisan ugovor za celu prvu fazu Linije 1, a sa ‘Pauer Čajnom’ smo je zbog specifičnosti građevinskih radova podelili na četiri dela”, rekao je Mladenović.
On je istakao da se 2025. godine očekuje počatak radova na Depou, jer je nasip pripremljen, u toku je primopredaja radova, a plan je da na tom mestu bude izgrađeno šest objekata.
Precizirao je i da se Lot 1 odnosi na geološka istraživanja i pripremu projektne dokumentacije za naručivanje TBM mašina, odnosno “krtica” koje će kopati tunele za metro.
“Nadam se da ćemo u februaru naredne godine, preko kompanije ‘Pauer Čajna’, naručiti dve TBM mašine koje će stići u Beograd u aprilu ili maju 2026. godine”, rekao je Mladenović.
Prema njegovim rečima, ugovor za Lot 2 se odnosi na naručivanje samih mašina, ali i na izgradnju devet stanica, dva šahta, tunelskih deonica i nadzemnog i plitkog iskopa koji se protežu od Depoa Makiš do stanice Belih Voda.
“Paralelno sa izgradnjom Depoa, počinje se izgradnja nadzemnog dela metroa u Makiškom polju, u dužini od dva kilometra, a nakon toga ide plitki iskop od dva kilometra, koji će se graditi već od naredne godine i očekujemo da će krajem 2027. taj građevinski deo biti u potpunosti završen”, kazao je Mladenović.
Govoreći o tunelskim deonicama, koje su predviđene ovim ugovorom, on je naveo da će ići od stanice Bele Vode, do Trgovačke ulice, odnosno do Požeške.
Mladenović je kazao da će u Beogradu prvo biti postavljene dve TBM mašine, precizirajući da će jedna kopati od Belih Voda do sajma, gde će biti izvađena, a druga će krenuti od Pančevačkog mosta do sajma gde će i takođe biti izvađena.
“Na taj način će se kompletirati prva faza Linije 1. U ovom ugovoru je predviđeno i da se radi tunelska deonica od Karaburme do Dunav stanice, u dužini od 1,5 kilometara”, kazao je on.
Dodao je i da je Lot 2 uklopljen u Lot 3, o čemu ugovor treba da se potpiše do kraja januara naredne godine, čime će biti zaokružena prva faza Linije 1.
“Za drugu fazu Linije 1, od Karaburme do Mirijeva, predviđeno je da se angažuje još jedna TBM mašina, a očekujemo to ugovaranje u aprilu naredne godine”, naveo je direktor JKP “Beogradski metro i voz”.
Istakao je da je Srbija u intenzivnim pregovorima i sa kompanijom Alstom i da se do kraja godine očekuje zvanična ponuda za metro sistem i vozove.
On očekuje da 2030. godine bude završena prva faza Linije 1 metroa.
“Planiramo da sledeće godine počnemo pregovore za drugu liniju, od Bežanijske kose do Mirijeva, koja će se ukrštati sa Linijom 1 na Savskom trgu”, kazao je Mladenović da bi u prvoj polovini naredne godine trebalo da počnu pregovori za prvu fazu Linije 2, od Bežanijske kose do Savskog trga.
Dodao je kako se očekuje da u narednih nekoliko nedelja bude izabran i projektant treće linije metroa, od Bežanije do Banjice, jer je tender završen i u ovom trenutku se ocenjuju ponude.
Predstavnik kineske kompanije “Pauer Čajna” Han Džiping naveo je da danas potpisani ugovor nastavak onoga što je dogovoreno 2019. godine u okviru Memoranduma o razumevanju u vezi sa izgradnji metroa u Beogradu.
“Danas okrećemo novu stranicu u okviru realizacije projekte metroa. Već sam dao uputstva kolegama iz kompanije ‘Pauer Čajna’ šta treba da rade, kako bi što pre došlo do realizacije ugovora”, kazao je Džipong.
Dodao je i da su bezbednost i kvalitet radova prioritet za “Pauer Čajna” koji će po tim kritetijumima graditi i beogradski metro.