Čak 40 odsto učenika na većini časova ne sluša šta nastavnici govore i to je najveći disciplinski problem u školama u Srbiji, pokazao je poslednji ciklus PISA 2022 istraživanja, u kojem su učestvovali učenici uzrasta 15 godina, prenosi list “Danas”.
Psihološkinja i analitičarka u PISA 2022 u Srbiji Marina Videnović rekla je za taj list da to znači da učenici sede na časovima po nekoliko sati, a da pritom “vežbaju pažljivo neslušanje”.
“Ranija istraživanja Instituta za psihologiju koja su bila usmerena ka doživljaju obrazovnih aktivnosti jasno su pokazala da su te aktivnosti učenicima teške, odnosno traže od njih mentalni angažman, ali su im i dosadne”, rekla je ona.
Dodala je i da su posledice dosade u školi i izvan okvira nenaučene lekcije na času.
“Novija istraživanja pokazuju da se čest osećaj dosade u školi mogu povezati sa pojavom nasilničkog ponašanja. Tako da bi zanimljiva, angažujuća nastava bila i mera prevencije nasilja u školi”, ocenila je Videnović.
Kako piše “Danas”, đaci u Srbiji po tom disciplinskom problemu prednjače u odnosu na vršnjake iz drugih zemalja učesnica poslednjeg ciklusa PISA, u kojima 30 odsto učenika ne sluša šta nastavnik govori na času.
Na pitanje u kome je problem, u nezainteresovanim srednjoškolcima ili “dosadnim” lekcijama i nastavnicima Videnović je rekla da se vremenom formira obrazac gde lekcije i predavanja nisu zanimljiva učenicima, oni gube motivaciju, a nastavnicima je sve teže da održe njihovu zainteresovanost.
A kako su nastavnici sve manje uspešni u tome, dodala je, motivacija učenika nastavlja da slabi.
“Vremenom se verovatno formiraju uverenja kod učenika da ništa što dolazi iz škole i sa časa može biti zanimljivo, korisno i interesantno, a kod nastavnika da je đake nemoguće zainteresovati”, kazala je ona.