Na današnji dan, 7. novmbra 1946. godine, završena je prva savezna radna akcija omladine Jugoslavije na železničkoj pruzi Brčko-Banovići. Oko 70.000 mladih iz cele zemlje i 2.000 iz inostranstva izgradilo je za 190 dana prugu dugu 90 kilometara.
Ideja o izgradnji železničke pruge koja bi spajala bogata nalazišta uglja banovićkog bazena sa glavnim saobraćajnicama, a preko njih i sa udaljenim potrošačkim centrima, postojala je još pre Drugog svetskog rata. Po završetku rata, još u periodu obnove Jugoslavije od ratnih razaranja, a pre početka planske izgradnje socijalističke privrede, ovo je bio jedan od prvih velikih investicionih poduhvata.
Za budući petogodišnji plan u slobodnoj Jugoslaviji bilo je preko potrebno osigurati solidnu sirovinsku bazu. Bogate naslage banovićkog uglja, za jugoslovenske prilike relativno visokokaloričnog, sa vrlo pogodnim uslovima eksploatacije, podstakle su najviše rukovodeće organe privrede, da još početkom 1946. godine odluče, da se tokom te godine pristupi izgradnji ove pruge. Bilo je, predviđeno i isplanirano da pruga bude završena za sedam meseci. Taj zadatak, bio je završen u rekordno kratkom vremenu.
Sredinom marta 1946. godine, građevinsko odeljenje tadašnjeg ministarstva saobraćaja dobilo je nalog da pristupi izvođenju pripremnih radova. Elaborat o izgradnji bio je gotov za nepunih mesec dana. Na dan 1. aprila počele su pripreme i taj datum je Dan početka omladinskih radnih akcija. 1. maja, prve omladinske radne brigade otvorile su radove na pruzi Brčko-Banovići, dugoj 92 km.
U toku izgradnje pruge iskopano je 1.361.680 km² zemlje. Izgrađena su dva tunela u dužini 667 m i 22 mosta ukupne dužine 455 m.
Prvi voz ovom prugom prošao je 7. novembra 1946. godine.
Miroslav Krleža je rekao:„Nije ovo prva pruga na svetu sigurno, ali je prva koju su izgradila deca“