Episkop bački Irinej izjavio je da Temeljni ugovor kojim bi se precizno uredio pravni i imovinski status Srpske pravoslavne crkve (SPC) u Crnoj Gori “nažalost, još uvek nije potpisan”, kao i da lično ne veruje da će biti potpisan “dokle god dr Zdravko Кrivokapić bude premijer Crne Gore”.
“On je, svojom taktikom ‘hoću-neću’ i ‘korak napred – dva nazad’, isključivo ‘zaslužan’ za dosadašnje nepotpisivanje Temeljnog ugovora”, rekao je episkop Irinej, u božićnom intervjuu za beogradski nedeljnik Pečat.
Kako je naveo episkop Irinej, “prema njegovoj (Krivokapićevoj) konfuznoj i zamagljujućoj formulaciji, namerno, čini mi se, tako sročenoj – ispada da on nije ‘ni luk jeo ni luk mirisao’ već da Sinod u Beogradu – opet taj omraženi, a toliko poželjni Beograd – ne želi da ga potpiše”.
“Ugovor je, veli, ‘usaglašen sa svim zahtevima koji proizilaze iz prakse prethodno definisanih ugovora sa Svetom Stolicom i Jevrejskom zajednicom’, a Sinod ga ipak ‘još razmatra’. Orvelovski, nema šta: samo istini i neistini zameniš mesta, pa ‘ćeraš’ dalje. Stvarno činjenično stanje izgleda, medjutim, ovako: Ugovor je zaista, posle višekratnog razmatranja od strane Svetog Sinoda SPC i Vlade Crne Gore, bio usaglašen i obostrano prihvatljiv”, naveo je, izmedju ostalog, episkop Irinej.
Prema njegovim rečima, “naša sveta crkva je, hvala Bogu, po svojoj prirodi i iz iskustva, vična strpljenju i trpljenju”. On je naveo da će zato SPC čekati “neke nove ljude, pa onda sa radošću i blagodarnošću Bogu, u bratskoj slozi i ljubavi, potpisati obostrano prihvatljiv, korektan, pravičan i častan Ugovor”.
“Pitam se: čemu nepotrebna mistifikacija? Zašto prosto ne prepišu ili prepričaju važeće ugovore sa Vatikanom i sa Islamskom i Jevrejskom zajednicom
Crne Gore, imenujući SPC kao ugovornu stranu, pa mirna Bačka?”, upitao je episkop Irinej.
Govoreći o Hramu Svetog Save, na Vračaru, episkop Irinej je istakao da nije nevažan “simvol i signal” činjenica da su radovi dovršeni “zajedničkim trudom srpskih i ruskih majstora i umetnika”.
“Zajedništvo velikog, bratskog, jednovernog ruskog naroda i našeg naroda kroz istoriju putokaz je i za budućnost: srpski čamac ili brodić valja da i ubuduće bude čvrsto privezan uz veliki i moćni ruski ‘korablj’ (brod)”, rekao je episkop Irinej.
Prema njegovim rečima, “ko u tome vidi ‘maligni uticaj’ ili nam to upisuje u greh antievropejstva, izgubio je moć rasudjivanja”.
“‘Maligni uticaj’ je, naime, nama dolazio, po pravilu, sa nekih drugih geografskih dužina i širina, a Evropa kao civilizacija i kultura slučajno izvire iz Lepenskog vira”, istakao je episkop bački Irinej.