Ako u Srbiji bude eksploatisan litijum, uslov Vlade Srbije će biti izgradnja fabrike baterija i fabrike električnih automobila, piše danas istraživačko-izdavački centar Demostat pozivajući se na svoje izvore.
“Srbija neće dozvoliti eksploataciju litijuma samo da bi se izvozio u druge zemlje. Ne postoje garancije da će se odustati od saradnje sa Rio Tintom, ali je otvorena mogućnost da država nađe novog partnera čija reputacija nije narušena, kao u slučaju britansko-australijske korporacije koja se na svetskom nivou suočila sa više optužbi da uništava životnu sredinu”, navodi taj centar.
Pre nego što projekat oživi, kako navodi Demostat, kompanija koja ga bude radila moraće da dostavi Studiju procene uticaja na životnu sredinu, u kojoj bi trebalo da budu prikazani relevantni podaci prikupljeni od strane kredibilnih institucija o proceni uticaja na prirodu u dolini Jadra i šire.
“Država ni u jednom trenutku nije odustala od kopanja litijuma, već je projekat stopirala zbog aprilskih izbora. Sada se javnost polako priprema za oživljavanje projekta iskopavanja rude u plodnom kraju zapadne Srbije, protiv čega je krajem prošle godine ustao veliki broj građana”, dodaje se u tekstu.
Od početka rata u Ukrajini postoji interesovanje američkih kompanija koje proizvode baterije i električne automobile za ulaganje u Srbiji, a jedna od njih je kompanija Rivian, proizvođač električnih avanturističkih vozila, koja je u septembru najavila da će otvoriti istraživačko-razvojni centar u Beogradu.
Izvori Demostata ističu da je to glavni uslov države da se uđe u projekat eksploatacije litijuma, a kako navode, država neće pristati na ugovor koji bi podrazumevao da se litijum kopa u Srbiji i potom izvozi da bi se dalje prerađivao u nekoj drugoj državi.
“Srbija će tražiti da se kod nas otvore fabrike za proizvodnju baterija i električnih automobila”, piše Demostat.
Kako je u tekstu navedeno, ukoliko to ne bude Rio Tinto, postoje zainteresovane kompanije iz Kine i Nemačke, koje bi mogle da ponude zatvaranje čitavog kruga proizvodnje.
“To znači da i jedni i drugi imaju mogućnost da pored rudnika investiraju u fabriku litijumskih baterija i pogona za proizvodnju električnih automobila koji koriste takve baterije”, dodaje Demostat.