Srpska kinematografija je u kontinuiranom razvoju, o čemu svedoče podaci o skoku izvoza audiovizuelnih i srodnih usluga, koji je porastao je sa 60 miliona evra u 2017. na 114 miliona evra u 2021, dok je uvoz tih usluga, u istom periodu, porastao sa 34, 6 na 111 miliona evra
Ovo je istaknuto je na panelu „Mehur ili bum? Studija slučaja razvoja kapaciteta i infrastrukture produkcije Srbije“ koji je u organizaciji Privredne komore Srbije danas održan na filmskom festivalu u Sarajevu, radi predstavljanja i promocije srpske kinematografije i unapređenja regionalne saradnje.
Zahvaljujući trudu i dobroj saradnji svih aktera u ovoj industriji, godinama i decenijama pre nego što su startovali podsticaji Vlade, uz podršku Filmskog centra i Privredne komore Srbije, kroz pregovore sa Vladom, došlo se do odobravanja podsticaja i kao direktnu posledicu imamo rast filmske i TV produkcije u zemlji, kako domaće tako i uslužne, ukazala je Vida Samardžić, sekretarka Udruženja za kreativnu industriju Privredne komore Srbije. Istakla je značaj regionalne saradnje, unapređenja turističke i saobraćajne infrastrukture, kao i legislative koja će omogućiti razmenu talenata i ljudi koji bi radili na zajedničkim projektima.
„Trenutno imamo preko 3.500 preduzeća koja indirektno i direktno zapošljavaju i upošljavaju oko 10.000 ljudi. Investicije se najviše plasiraju u opremu i izgradnju studija i setova“, navela je ona.
Producent Igor Turčinović istakao je da je, kada je reč o oceni ekspanzije srpske kinematografije, pre u pitanju „big-beng“ razvoj, jer je iznad svih očekivanja.
Prema njegovim rečima, nastup na sarajevskom festivalu i panel prošli su veoma zapaženo, o čemu svedoči izueztno interesovanje i odziv učesnika.
Gordan Matić, direktor Filmskog centra Srbije smatra da odgovor na pitanje da li je bum ili babl, nije ni jedno ni drugo, nego je u pitanju proces koji traje. „Nadamo se da je audiovizuelni sektor i kinematografija prepoznat od strane države i da će ostati tako, jer je u pitanju ekonomski bitan deo naše privrede“, ukazao je Matić.
„Ono što je sada neophodno jeste dobar balans između onoga što su servisi za strane produkcije i našeg autorskog filma i serije, kako se ne bi ugrozila umetnička produkcija. Talente i one druge ispred i iza kamere treba držati i na jednom iI na drugom mestu kako ne bi izgubili vidljivost na festivalima a uspešno pružili usluge svima koji dolaze kod nas da snimaju“, poručio je on.
Među renomiranim učesnicima panela koji su kroz svoju prizmu i iskustvo predstavili razvojne kapacitete Srbije i aktuelnu situaciju u ovoj oblasti stvaralaštva, bili su i Alek Conić – direktor, producent i osnivač Clockwork Film Production, Boban Jevtić – šef strategije i razvoja sadržaja Firefly productions i Sandra Đuričković – Nadzornik proizvodnje Work in Progress. Moderator skupa bio je Aleks Traila, konsultant za evropsku audiovizuelnu politiku pri Savetu Evrope – Eurimages.