Ministarstvo finansija Srbije objavilo je danas, na kraju prve nedelje primene novog modela e-fiskalizacije, koji je na snazi od 1. maja, da su inspektori Poreske uprave izrekli devet mera zatvaranja objekata na 15 dana zbog neposedovanja fiskalnog uređaja.
Ipak, kako je saopšteno, novi sistem prikazuje da manji broj obveznika ne poštuje zakon i da ne evidentira promet preko elektronskog fiskalnog uređaja. Navedeno je i da je Poreska uprava juče započela terenske kontrole, koje su utvrdile određene nepravilnosti.
Analizom rizika i obradom podataka iz novog sistema, Poreska uprava je odredila objekte za kontrolu u Beogradu, Novom Sadu, Кragujevcu i Nišu, a u narednim nedeljama nastaviće kontrole poreskih obveznika.
Kako je navedeno, u novom sistemu je primećeno i da postoji, na primer, obveznik koji poseduje objekte na nekoliko desetina lokacija širom zemlje, da je uzeo subvencije koje je davala država, a da još uvek nije čak ni zatražio bezbednosni element, te da samim tim nema ni fiskalni uređaj, odnosno nije još ni započeo proces e-fiskalizacije.
Podseća se da su obveznici imali šest meseci tranzicionog perioda da pređu na novi model, koji je trajao od 1. novembra prošle godine do 30. aprila ove godine.
Ukazano je da e-fiskalizacija podrazumeva upotrebu novog hardverskog ili softverskog rešenja, a potrebno je da svi obveznici izdaju nove fiskalne račune sa QR kodom, kako bi radili u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji.
Skeniranjem QR koda kupci, odnosno korisnici usluga, mogu da provere da li je račun izdat u skladu sa zakonom, a uspostavljaju i vezu sa Poreskom upravom, te dobijaju informacije da li je njihov račun original, da li je prosleđen u Poresku upravu ili ne.
Zbog toga su iz Ministarstva finansija pozivali građane da skeniraju račune i da na taj način pomognu državi u borbi protiv sive ekonomije.
Istaknuto je da su prednosti koje donosi novi sistem brojne za državu, privredu i građane, jer se na taj način suzbija nelojalna konkurencija i omogućava efikasnija borba protiv sive ekonomije, olakšava poslovanje, smanjuju troškovi na duži rok, ukida se nepotrebno administriranje i stvara bolji poslovni ambijent.
Ukida se i trošak fiskalizacije/defiskalizacije kasa, godišnjih servisa fiskalnih uređaja, nestaje trošak kupovine i skladištenja takozvanih kontrolnih traka, ukida se pretplata kod mobilnih provajdera za GPRS.
Elektronska fiskalizacija je ključan projekat za uvođenje reda u domaći fiskalni sistem, na kome su Ministarstvo finansija i Poreska uprava kontinuirano radili u protekle dve godine, navedeno je u saopštenju.