Koliko je fizička aktivnost danas potrebna deci najbolje znaju njihovi roditelji ali i učitelji koji sa njima svakodnevno provode puno vremena i primećuju da su nam sa godinama mališani sve manje okrenuti prirodi, sve češće ih interesuju neke druge priče. Da tu sliku promeni, odlučna je niška učiteljica Dušica Živković, koja je i sama vrsna planinarka.
“Ideja za pokretanje planinarenja sa učenicima i njihovim roditeljima u OŠ „Car Konstantin“ u Nišu, je uočavanje pratećih problema koji otežavaju pravilan rast i razvoj dece mlađeg školskog uzrasta, u fizičkom i mentalnom sklopu ličnosti”, kaže za Vidi Srbiju Živković.
Nedovoljna i neorganizovana pokretljivost dece u ovom razvojnom dobu, kao i prekomerna upotreba kompjutera i mobilnih telefona, doveli su do: nedostatka socijalne interakcije među vršnjacima, smanjenu elokventnost i poremećaje u govoru, grafomotoričke smetnje, oslabljenu orjentaciju u prostoru, deformitete kičme i stopala, smanjenu mogućnost snalaženja u novim situacijama, oslabljenu funkciju organa za vid, poremećaj pažnje i razumevanja gradiva, ističe ova niška učiteljica. Uprovo zbog ovakvih podataka ona je odlučila da uzme stvar u svoje ruke. Uz podršku škole u kojoj radi ali i roditelja svojih đaka, pokrenula je “lavinu aktivnosti”.
“Još školske 2016/2017. ciljna grupa su bili učenici trećeg razreda, pa smo nastavili sa radom i u četvrtom. Sada je to generacija 2. razreda koja je od polaska u 1. razred imala redovne časove teorijskih i praktičnih predavanja, kao i nekoliko akcija na terenu sa učenicima od 1. do 8. razreda”, kaže ova učiteljica koja obožava planinarenje.
Na žalost, trenutno aktuela zdravstvena situacija, virus COVID-19, sprečila ih je u realizaciji ostalih planiranih aktivnosi u školi i na terenu. Zakazana i lepo isplanirana akcija kampovanja sa učenicima i roditeljima, koju su sa nestrpljenjem i radošću iščekivali svi učesnici, sačekaće neke bolje dana.
“Moju ideju pokretanja projekta planinarenja sa đacima, s radošću su podržale kolege iz Odeljenjskog veća: Jasmina Spasić, Žaklina Gocić, Dejan Slavković i Ivana Mirković, a kasnije su nam se pridružile i ostale zainteresovane kolege i koleginice iz drugih Veća naše škole. Naš projekat se ne bi realizovao bez sveobuhvatne podrške prethodnog direktora Nenada Stefanovića. Odličnu saradnju, podršku i pomoć imamo i od direktorke Gordane Milošević, koja se pridružuje našim akcijama na terenu, a ne retko prisustvuje i teorijskim i praktičnim časovima o planinarenju u školi”.
Da planinarenje nije samo uži pojam pešačenja, penjanja i boravka na planini, dokazuju mnogobrojne teme koje su usko povezane. Jedna od njih je ekologija, ističe Živković.
“Tako je naš projekat u saradnji sa Međunarodnim programom Eko škole, čiji je koordinator nastavnica Zorica Ivanović, koja je organizovala dve planinarske akcije. Naš projekat ne bi bio kompletan da nemamo stručne, licencirane vodiče, sa dodatnom i veoma važnom licencom za rad sa decom. Oni nam pomažu u realizaciji časova u školi i akcija na terenu. Svi oni su iz PSK (planinarski sportski klub) „Mosor“ iz Niša, čiji sam i ja član. Posebno bih izdvojila Slavišu Ivanovića, koji je zajedno sa njegovim bliskim saradnicima realizovao svaki naš isplaniran čas i akciju planinarenja”,
Ciljevi i očekivani ishodi u bliskoj budućnosti a odnose se na decu su:
• Očuvanje i poboljšanje psiho-fizičkog zdravlja
• Razvijanje ljubavi, poštovanja i značaja očuvanja prirode(budeći tako ekološku svest i ponašanje)
• Razvijanje sportskog duha, ali ne i međusobnog rivaliteta kao u drugim sportovima (u planini pobeđujemo samo sebe, ostvarujući svoj cilj-doći do vrha planine)
• Osposobljavanje za orjentaciju u prostoru
• Razvijanje boljeg rasuđivanja
• Upoznavanje okoline Niša, što doprinosi razvijanju ljubavi prema svom kraju
• Razvijanje humanosti i drugarstva (pomoć drugu u nevolji)
• Povratak starim, a u praksi dokazano, dobrim društvenm moralnim navikama (poštovanje i poslušnost autoriteta i starijih od sebe)
• Disciplinovano ponašanje na terenu-planinarenje traži koračanje u koloni (niko nikoga ne sme da pretiče, niti da bilo kakvim ponašanjem narušava bezbednost drugog planinara), na čijem čelu je vodič (niko ga ne sme preticati), a na začelju tzv.čistač (iza njega niko ne sme da ide)
Zbog svega navedenog, razmislite o tome gde ćete na planinarenje voditi vaše mališane. Lep provod