podeli
Foto: Jelena Ćosić
Suzana Kocić (37) iz Niša jedina je žena u Srbiji sa zvanjem operatera za bespilotne letelice.

Rame uz rame sa trojicom kolega iz svog tima, Suzana svakog dana preko računara u nebo vine letelicu „orbiter“, obavi zadatak u vazduhu i prizemlji je. Iako po struci turistički tehničar, posao je posle škole pronašla u vosjsci, najpre kao profesionalni vojnik, a nakon obuke od godinu dana i kao operater. Upravljanje letelicom ubrzo je postala njena velika ljubav, a na stečenom znanju i iskustvu koje je stekla pozavideli bi joj mnogi muškarci.

Osim klasičnih vojnih zadataka kao što su izviđanje, pronalaženje ciljeva, navođenje artiljerijske vatre, Suzana objašnjava da „orbiter“ može da se koristi i u protivterorističkim dejstvima, mirovnim misijama, kao i u slučaju elementarnih nepogoda – šumskih požara, poplava. U Vojsci Srbije „orbiter“ je u upotrebi je desetak godina, a Suzana, kao jedina žena u ovoj struci, njime upravlja od 2014. godine.

Foto: Jelena Ćosin

„Posao je zahtevan, ali svaki zadatak je izazov za nas i novo iskustvo i nosi određenu težinu. U Vojsci sam od 2010. godine, znala sam da postoji letelica, ali nisam znala namenu. Počela sam da se interesujem za tu oblast, prošla obuke i kurseve i sada sam tu, kao član tima od četiri članova koji upravljaju letelicom.

Raduje me da se ne pravi razlika među nama zbog toga što sam ja žena, niti smo podeljeni što se tiče zadataka. Svi nosimo isti teret i istu težinu“, priča za „Novosti“ Kocićeva.

Pored meteoroloških uslova koji, kada su nepogodni, zahtevaju veliku dozu odgovornosti i dobro poznavanja materije kako bi se letelica bezbedno prizemljila, najteže u ovom nesvakidašnjem poslu pada joj, kaće, odsustvo od kuće i odvojenost od porodice.

„Često smo na terenu i snimamo po čitavoj Srbiji, jer postoje samo tri odeljenja bespilotne letelice – u Nišu, Vranju i Pančevu“, kaže Kocićeva. Ona ističe da do sada nije imala priliku da svojom letelicom spasava ili štiti ljudske živote upozoravajući na neprilike, a kao zadatak koji joj se urezao u sećanje izdvaja vežbu iz 2014. godine na baza „jug“. „To je bila vežba kada su dolazili Amerikanci. Bila je žena general iz Ohaja, snimali smo vežbu sve vreme i to je bio jedan zaista veliki i značajan događaj“.

Na 600 metara visine prepoznaje registarske tablice

Za poletanje „orbitera” dovoljno je desetak minuta, koliko je potrebno za raspakivanje pomenutih ranaca i postavljanje lansera na odabrani položaj.

Leti na visini do 5 kilometara, objasnio je Živković, dok na 600 metara može da prepozna tip vozila kao i registarske tablice.

U vazduhu može da bude i do 90 minuta, a koristi se danju i noću. Operativna visina leta je između 170 i 700 metara (maksimalna 5.000 metara), dok je ekonomična brzina 66 kilometara na sat.

Da se Suzana u svom poslu snalazi besprekorno, tvrde i njene kolege. Srđan Živković stari vodnik i operater u Odeljenju bespilotnih letelica od njenog uvođenja, ističe da je za ovaj posao najbitnije dobro poznavanje rada na računaru, ali i psihička stabilnost, u čemu, kako veli, Suzana briljira.

„Upravljanje letelicom se vrši preko računara, i operater mora da bude stabilan, jer sami znamo da nešto što je u vazduhu, a mi ga kontrolišemno sa zemlje, zavisi od naše brzine, opreznosti, iskustva. Taj ko upravlja mora dobro da poznaje sistem, njegove karakteristike da ne bi došlo do kvara, i da ume da odreaguje adekvatno da spasi letelicu, ako dođe do problema u vazduhu“, kaže Živković.

Kako objašnjava operater Živković, „orbiter“ prikuplja podataka iz vazduha u realnim uslovima, na daljini od 15 kilometara u poluprečniku. Osim u vojne svrhe koristi se, kaže on i za pružanje pomoći civilnim licima, javnim ličnostima, za praćenje vozila i slično.

Foto: Jelena Ćosin

Reč je o prvom značajnijem sofisticiranom sredstvu nabavljenom posle skoro dve decenije.

Bespilotne letelice „orbiter” su izraelske proizvodnje i, iako su veličine većeg avio-modela (raspon krila je nešto veći od dva metra), reč je o tehnologiji koja bi se uklopila u filmove o Džejmsu Bondu. Izrađene su po konceptu „letećeg krila” – letelice su opremljene digitalnom kamerom visoke rezolucije, sistemom koju omogućava automatski povratak i u slučaju prekida komunikacije sa zemaljskom kontrolnom stanicom.

Javnosti su predstavljene na vežbi „Sretenje 2009” održanoj u Novom Sadu povodom Dana Vojske Srbije.

* Portal Srbija Vesti preuzima deo vesti i po jednu fotografiju sa sajtova drugih medija, i postavlja link ka izvoru vesti. Portal Srbija Vesti ne snosi odgovornost za sadržaje linkova niti fotografije i video snimke koji su deo linka koji vodi na druge internet stranice. Ukoliko vest sadrži netačne navode, vređa ili krši nečija autorska prava, molimo Vas da nas odmah o tome obavestite na info@srbijavesti.rs kako bi sporni sadržaj bio uklonjen.

Ostavi odgovor

Poštovani čitaoci,
Molimo vas da se pridržavate sledećih pravila za pisanje komentara:

Komentari čitalaca treba da budu u vezi sa temom vesti.
Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti, ili bilo kakav nezakonit sadrzaj, neće biti objavljeni.

Komentari koji sadrže promovisanje i linkove drugih sajtova, neće biti objavljeni.

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije Srbija Vesti.

Komentari u kojima redakciji skrećete pažnju na eventualne propuste u tekstovima, neće biti objavljeni, ali će biti prosleđeni urednicima Srbija Vesti i na tome vam se zahvaljujemo.

Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Administratorima Srbija Vesti se možete obratiti ovde: web {at} srbijavesti {dot} rs