podeli
Privatna arhiva; Na reliju oldtajmera u Vranju

Nikola Vučković je počeo da se interesuje za stare automobile još kad je bio tinejdžer. Danas u svom dvorištu u Durlanu ima 17 automobila, neki su restaurirani, neki tek čekaju da ih otrgne zubu vremena.

Omiljeni mu je dedin DKW-F102, a ima i Ševrolet iz 1946. godine kojim se vozio američki ambasador. Vlasnik je i prvog Juga koji je stigao u Niš. Većina njegovih oldtajmera ima prvu registraciju “NI”.

Nikola Vučković radi kao profesor likovne umetnosti u Knjaževcu u tehničkoj školi i gimnaziji i mada svakodnevno putuje na posao, uvek ima vremena i za svoju veliku ljubav.

Živi u kući u Durlanu, a dvorište je, kaže, malo da primi sve automobile koje bi on želeo da spasi od propadanja.

Vozi nov auto, ali bitniji su stari, jer “svaki od njih ima svoju životnu priču, baš kao i ljudi.

Kako je počelo

Počelo je 90-tih godina, kada je Nikola pronašao dedin auto, koji je prodat deceniju ranije. Otkupio je od novog vlasnika auto tadašnje kompanije “Autounija” DKW-F102 u sećanje na dedu, čuvenog doktora po kome je dobio ime.

dekin auto

Zbog takozvanog “transportnog dizajna”, upisao sam i umetničku školu, a kasnije završio i Fakultet umetnosti. Na žalost, u našoj zemlji više nema autoindustrije, pa moja želja da dizajniram automobile ostala je neostvarena. Tako sam ljubav prema dizajnu preneo na oldtajmere,” kazao je Vučković.

Inspiraciju da se posveti oldtajmerima dobio je i od bivšeg ministra kulture, Bratislava Petkovića, koga poznaje od malena. 1995. godine, kod Petkovića, video je prostoriju koja je kasnije postala muzej oldtajmera.

Automobili su bili u toj radnoj fazi, osnivanje muzeja je bila tek ideja. Tu sam se definistivno zarazio “virusom”. Muzej je otvoren krajem devedestih u centru Beograda, u Majke Jevrosime. Najinteresantniji mi je tamo tricikl sa ručicom i jednim točkom iz 1897. godine”, preporučuje Nikola.

audi

Popravka i restauracija

Bavljenje oldtajmerima je skup hobi. Kada se radi restauracija vozila, što znači potpuno rasklapanje na sastavne delove, to je jako skupo. Potrebno je majstorstvo da bi jedan lepotan star nekoliko decenija ponovo izgledao kao da je izašao iz fabrike. Nikola Vučković je, baveći se oltajmerima, prilično naučio i mehaničarski zanat.

Mada se i sam dosta razumem u mehaniku, volim da se oslonim na profesionalce. Postoji mišljenje da je cena auta veća što je on stariji. Ne mora da znači. Tržište diktira cenu. Trenutno je na tržištu jako popularan folksvagen kombi iz pedestih godina prošlog veka,” otkrio je Niškim Vestima.

Kompletna restauracija podrazumeva i da se za određeni tip vozila ručno urade delovi koji nedostaju, što znatno poskupljuje proces. Pravilo je da je svaki oldtajmer u voznom stanju.

Razlika između restauracije i popravke postoji. Ovo drugo traži mnogo manja ulaganja novca i vremena. Nije svako vozilo oldtajmer. Kompletno restaurirano, ili originalno vozilo sa tragovima upotrebe je odltajmer. Sve ostalo zove se “faza za rad””, rekao je Vučković.

Srbija ima Savez oldtajmer klubova u koji je uključeno oko desetak klubova iz zemlje, a da bi se jedan automobil nazvao oldtajmerom, mora da ima potvrdu komisije ovog Saveza.

skup u bgd

Najomiljeniji oldtajmer

Kaže da mu je najomiljeniji oldtajmer njegovog dede, jer je to njihov prvi, porodični automobil.

Svi smo mi emotivno vezani za neki auto. Najviše bih voleo da sve automobile koje sam prikupio, a stoje u dvorištu, jednog dana vidim kao oldtajmere sa licencom. Kupovao sam jeftina vozila, koja mogu biti “baza” za dalji rad. Neki stoje raskopljeni, neki su celi, a sve zajedno ih je 17.”, kaže uz smeh.

U kolekciji je Jugo 45 (Jugo, ne Yugo) i to je prvi primerak Juga koji je došao u Niš. Vlasnica ga je kupila na beogradskom Sajmu 1980. godine čim se pojavio, ali je isporučen marta 1981. Po trenutno raspoloživim podacima, nama starijeg Juga čak ni u “Zastavi” jer su prototipove uništili, pa je ovaj Nikolin najstariji postojeći primerak.

Ponosan je i na jedan Ševrolet iz daleke 1946. godine u kome se vozio američki ambasador u Beogradu. Kako kaže, taj auto je, nakon što ga je ambasada odbacila, kupio čovek koji je radio kao šofer u ambasadi. U Nikolino dvorište u Durlanu došao je mnogo godina kasnije.

A ima i Fiću iz 1967. godine.

fica

* Portal Srbija Vesti preuzima deo vesti i po jednu fotografiju sa sajtova drugih medija, i postavlja link ka izvoru vesti. Portal Srbija Vesti ne snosi odgovornost za sadržaje linkova niti fotografije i video snimke koji su deo linka koji vodi na druge internet stranice. Ukoliko vest sadrži netačne navode, vređa ili krši nečija autorska prava, molimo Vas da nas odmah o tome obavestite na info@srbijavesti.rs kako bi sporni sadržaj bio uklonjen.

Ostavi odgovor

Poštovani čitaoci,
Molimo vas da se pridržavate sledećih pravila za pisanje komentara:

Komentari čitalaca treba da budu u vezi sa temom vesti.
Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti, ili bilo kakav nezakonit sadrzaj, neće biti objavljeni.

Komentari koji sadrže promovisanje i linkove drugih sajtova, neće biti objavljeni.

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije Srbija Vesti.

Komentari u kojima redakciji skrećete pažnju na eventualne propuste u tekstovima, neće biti objavljeni, ali će biti prosleđeni urednicima Srbija Vesti i na tome vam se zahvaljujemo.

Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Administratorima Srbija Vesti se možete obratiti ovde: web {at} srbijavesti {dot} rs